Váš nákupní košík

Nákupní košík je prázdný.
Košík

Grip, bezpečí, adrenalin: Výběr pneu na motorku krok za krokem

Průvodce výběrem pneu na motorku pro bezpečí a výkon | MEFO
Jiří Fulín a Vlasta Chalupný
Sdílej článek
6.09.2025
tipy

Jak vybrat správné motokrosové pneu

 

Při výběru správné pneu na motorku záleží především na terénu, kde bude motorka jezdit. Pneu na motorku se většinou prodávají samostatně, sadu pneu na motorku si tvoří každý dle vlastního uvážení. Pneu do terénu se liší materiálovou směsí a dezénem. Materiálovou směs označují výrobci pneumatik barevným pruhem. Dezén neboli špunty či vzorek je další rozlišovací prvek pneu na motorku. Nesmíme zapomenout ani na správný rozměr pneumatiky, u pneu na motorku v terénu nezáleží na značce motorky, ale v podstatě na velikosti motorky.


zdroj: interní databáze 

Pneu dle velikosti

  • pro malé piloty s motorkou obsah 50 cc, takováto motorka má většinou přední pneu 12", zadní pneu 10"
  • větší závodníci s motorkou obsahu 65 cc, mají přední pneu velikosti 14", zadní 12"
  • motorky obsahu 85 cc se povětšinou staví na velká kola, takže přední pneu je rozměru 19", zadní 16"
  • velké motokrosové motorky od obsahu 125 a více mají přední pneu velikosti 21" a zadní pneu 19"
  • endurové motorky do terénu potřebují přední pneu je stejnou jako na motokros a to 21", zadní pneu je 18".

I nejmenší piloti mohou používat extra silné duše nebo mousse, v nabídce jsou mousse od 10" do 21".


Pruhy na pneu

  • zelený pruh značí měkkou směs, jiný výrobce může takovou směs označovat jako soft
  • modrý někde žlutý pruh značí střední směs, materiál je tedy medium
  • červený pruh označuje tvrdou směs

 

Pneu do terénu

Motokrosové pneu volíme podle povrchu motokrosové tratě. Trať suchá a tvrdá jako skála, pak je dobré zvolit pneumatiky s hustším vzorkem, špunty blízko sebe, taková pneumatika má lepší kontakt s povrchem tratě. Naopak trať písčitá, v Čechách takových moc není, používají se pneumatiky s lopatkovým vzorem. Ideální povrch motokrosové tratě se moc často neobjevuje, častější je bahno, pro oba tyto povrchy jsou vhodné pneumatiky s velmi řídkým vzorkem, který dobře odvádí bahno z povrchu gumy.

 

Endurové pneu i u těchto pneumatik musíme brát na zřetel jaký bude terén. Měkký terén  - louky, bahno - je lepší používat vysoký a řídký vzorek pneu. Lépe se samočistí, velký rozestupy mezi špunty brání ucpávání blátem a zajišťují trakci. Zlatá střední cesta - lesní cesty, hlinitý povrch je lepší používat vyvážený vzorek pneumatiky, který lépe zvládne přechod mezi typy terénu. Tvrdý terén, převážně kameny a kořeny, volíme měkkou směs, která lépe drží na kamenech a překážkách, nevýhodou měkké směsi je, že se rychle opotřebuje.


 zdroj: výrobce Acerbis https://marketing.acerbis.it/gallery/10053-dual-road/10326-shoes/249-x-stradhu-boots 


Pneu na motorku v terénu je náchylná k proražení, proražená duše, znamená konec závodu nebo zábavy. Klasickou duši lze nahradit silnostěnnou duší, kterou není tak snadné prorazit. Anebo zvolit sice finančně i údržbou náročnější variantu a to MEFO mousse.

 

Tip: Přečti si náš blogový článek MOUSSE, TUBLISS NEBO KLASICKÁ DUŠE?

Naše prodejna

Spousta produktů a skvělá obsluha.

Nedaleko od Strakonic, v malé obci Jinín vedle světoznámé motokrosové tratě, najdete naši prodejnu MEFO. Zde vás vždy uvítají pohodově naladění prodejci, kteří vám budou po celou dobu nákupu plně k dispozici.

naseprodejna
arrow1 arrow1